top of page

על תכנית דוסו

עודכן: 26 בינו׳ 2022

לאחר שנים של עבודה עם תכנית דוסו לילדים במסגרות החינוך השונות, עולה כי זוהי אחת התוכניות האפקטיביות ביותר להתמודדות עם ביטויי אלימות ולשיפור וטיוב האווירה. תכנית דוסו לילדים היא כלי חינוכי מובנה, הנותן ביד המחנך/ת מערכת של פעילויות חווייתיות בתחומי החיים השונים. היא מתמקדת בהתפתחות הרגשית והחברתית, תוך ההכרה בייחודיות של כל ילד וילד.

תכנית דוסו לילדים מבוססת על החוויה הרגשית וכְּכזו היא לוקחת את הילדים אל עבר מחוזות הדמיון ומעוררת את הסקרנות והמוטיבציה שבהם לבחון את החוויה החברתית-אנושית. בבסיס התכנית עומדת הנחת היסוד שלפיה הבנת התהליכים החברתיים מותנית בהבנת ה"אני". התכנית גובשה תוך הקפדה על "ריחוק מובנה", המאפשר לילדים לצפות בהתרחשויות החברתיות והרגשיות מבלי שיחושו מאוימים.

מושגי הכבוד ל"אני" ול"אחר" והלגיטימציה למגוון הרגשות והתחושות האנושיים, לצד מודל של תמיכה חברתית, הם שמאפשרים את פיתוחו של הדיאלוג האסרטיבי, כתחליף למבעים אילמים או אלימים.

גישת דוסו מסתייעת במגוון אמצעים, כגון: הקשבה, שיחה, משחק דרמטי ועוד, המתמקדים בפיתוח מיומנות של הבעה ושיפור התקשורת הבין אישית, תוך הקניית כלים לפתרון בעיות. הפעילויות כוללות, בנוסף לסיפורים ולדיונים המובנים, גם פעילות של דמיון מודרך, אירועים בלתי גמורים, משחקי סימולציה, הפעלה מוסיקלית, פיתוח מושגים רגשיים וכלליים ועוד.

תכנית דוסו לילדים פותחה בארצות הברית על-ידי דר' ד. דינקמאייר האב והבן; תורגמה על-ידי צוות יועצות חינוכיות מטעם השירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך, בעריכת היועצת נורית שטרנברג. היא מיועדת לילדים בגילאי הגן ובכיתות היסוד ומותאמת גם למסגרות של החינוך המיוחד.

התכנית מורכבת ממספר חלקים: "הכרת האני", "הכרת הזולת", "תהליך קבלת החלטות" ו"לומדים לשמור על עצמנו" (תכנית למניעת התעללות בילדים, שנבנתה על-ידי משרד החינוך על בסיס תכנית דוסו).

במרכזה של התכנית עומדת דמותו של דוסו הדולפין, המשמש כמעין מנחה קבוצה, המהווה עבור הילדים מודל להזדהות ומקור לעידוד.

לא במקרה נבחר לתפקיד זה דולפין, שכן, לדולפין מיוחסות תכונות אופי נעימות, אינטליגנציה גבוה ושקט פנימי שיוצר ה"חיוך", שנדמה נסוך על פניו. השם דוסו הוא למעשה ראשי התיבות של:

Developing Understanding of Self and Others

כבר בתחילת התכנית דוסו מפגיש את הילדים עם חבריו, שיחד הקימו את "חבורת פותרי הבעיות בים". בחבורה חברים בעלי חיים שונים, כשלכל אחד מהם יש כלל, אותו הוא תרם לחבורה. כללים אלה מהווים בסיס לניהול דיון ושיחה, ומועברים אל הילדים לא כהנחיה אלא כחלק מהתנסות חווייתית. כך הופכת חבורת פותרי הבעיות למודל התנהגותי חיובי ואופטימי, המתמקד בפיתוח ההבעה הרגשית ובהקניית כלים לפתרון בעיות.

החיפוש האקטיבי אחר אופציות נוספות לפתרון בעיות הוא מוטיב דומיננטי בתכנית. דוסו לעולם לא יאמר איך להתנהג או כיצד להגיב במצבים כאלה ואחרים, אולם הוא יספר על מצבים דומים שאירעו למי מחבריו או יפנה את הזרקור אל עבר האלטרנטיבות הנוספות. כך ימצא עצמו כל ילד חופשי לבחור מבין מודלים התנהגותיים, בהתאם למבנה האישיותי האינדיבידואלי שלו.

התמונה להמחשה בלבד



264 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page